Waarom werken wij met thema’s op De Meerkoet?
Vakoverstijgend
Thematisch onderwijs helpt leerlingen om te zien hoe verschillende vakgebieden met elkaar verbonden zijn. In het echte leven hangen vakken als rekenen, natuur & techniek, aardrijkskunde en taal ook met elkaar samen. Door thematisch te werken, kun je een situatie creëren in je klas die aansluit op de wereld er buiten.
Betrokkenheid
Tijdens de uitvoering van een thema laten kinderen een hoge betrokkenheid zien. Die betrokkenheid is uiterst belangrijk omdat kinderen zich open stellen voor het leren, ze zijn intrinsiek gemotiveerd. Binnen een thema kun je heel gemakkelijk vakoverstijgend werken. Bij thematisch werken komen bij ons taal, lezen, toegepast rekenen, wereldorïentatie, techniek en creatieve vakken aan bod. Zo creëren wij een samenhangend onderwijsaanbod waarin alle vakken een plek krijgen.
Betekenisvol
Bij de start van een thema wordt er regelmatig aan kinderen gevraagd wat ze over het onderwerp zouden willen leren. Tijdens het thema gaan de kinderen op zoek naar het antwoord op hun leervragen en leren dit te presenteren. Wij werken hierbij met de cyclus van ontwerpend en onderzoekend leren. Door kinderen eigenaar te maken van hun leerproces zorg je direct voor een grotere motivatie, gevoel van verantwoordelijkheid en een positiever zelfbeeld.
Eigenaarschap
Het creëren van eigenaarschap zorgt ervoor dat kinderen op hun eigen niveau kunnen werken. Ook kan ieder kind bij zijn talent iets kwijt terwijl je toch allemaal met hetzelfde onderwerp bezig bent.
Verdieping
Werken met een thema biedt ruimte voor verdieping. Waar een methode stopt met het verstrekken van informatie, blijven de kinderen vragen stellen. En binnen het concept van thematisch werken is dat nou juist de bedoeling!
Grootschalig inzetten op leesonderwijs
Lezen is cruciaal en onmisbaar voor kinderen omdat het succes van hun schoolcarrière voor het grootste gedeelte afhangt van hun leesvaardigheid. Lezen omdat het moet is nooit leuk. Lezen omdat het onderdeel is van het geheel, omdat je zo verder komt bij het leren, bij het beantwoorden van je eigen vragen, zorgt ervoor dat kinderen het belang van het lezen inzien. Sterker nog, ze zullen niet eens in de gaten hebben dat ze bezig zijn met leesonderwijs. Daarnaast ben je heel gericht bezig met woordenschatontwikkeling en omdat woorden binnen een thema regelmatig in een betekenisvolle context aan bod komen, beklijven ze beter.
Voor ons voldoende redenen om ons thematisch werken constant te verbeteren!
Wij hebben de afgelopen weken weer mooie thema’s gedraaid en zien weer uit naar de nieuwe thema’s!